Kas ir čia sēklas?

Pēdējā laikā ļoti moderni veselīga uztura piekritēju vidū visā pasaulē, arī Latvijā kļuvušas čia sēklas. Tās tiek pielīdzinātas brīnumlīdzeklim un slavinātas par to daudzajām labajām īpašībām, bet kas tad patiesībā slēpjas aiz šī tik nepazīstamā un noslēpumainā nosaukuma čia sēklas? Čia sēklas ir auga sēklas, ko iegūst no Spāņu salvijas (Salviahispanica), ko populāra literatūrā un sarunvalodā mēdz dēvēt vienkārši par čia, šis vārds aizgūts no Nahuati (acteku cilts) nozīmē- eļļains. Chia ir viengadīgs augs, kas sasniedz pat 1,75 m garumu, zied ziliem vai baltiem ziediem. Šī auga dabiskais izplatības arials ir Meksikas dienvidu daļa, kā arī Gvatemala. Vēstures avoti liecina, ka čia sēklas izmantojuši un apzināti audzinājuši acteki, kas tās izmantoja kā spēka un enerģijas avotu. Vel joprojām maltas un dabīgas čia sēklas tiek izmantotas Paragvajā, Bolīvijā, Argentīnā, Meksikā un Gvatemalā, ka enerģiju sniedzošs un barojošs pārtikas avots.

Kādēļ tad pēdējā laikā chia sēklas tiek uzskatītu par kaut ko unikālu (superfood)?

Čia sēklas ir viegli sagremojams un daudzveidīgs produkts, ko var izmantot un pievienot ļoti dažāda veida ēdieniem. Šīm sēklām ir ļoti augsta uzturvērtība. Ja vēlamies izprast, kādēļ tās ir tik vērtīgas, būtu jāvērš uzmanību uz to sastāvu-100 g šī produkta satur486 kcal, 31 g lipīdu, 0 g holesterīna, satur arī svarīgus mikroelementu 16 g nātrija, 407 mg kālija, 7.7 mg dzelzs 631 mg kalcija, 335 mg magniju, kā arī 42 g ogļhidrātus un 17 g olbaltumvielas, A, B,E un D vitamīnu. Šis produkts ir arī lielisks nepiesātināto taukskābju omega 3 un omega 6 avots.

Āda

Zinātnieki pierādījuši, ka čia sēklas ir viens no dabā ar antioksidantiem bagātākajiem sastopamākajiem produktiem. Antioksidanti aizkavē aptuveni 70 brīvo radikāļu ietekmi uz mūsu ādu, tādējādi novēršot ādas novecošanos un veicinot tās atraku atjaunināšanos.

Gremošanas trakts

Čia sēklas satur ļoti daudz šķiedrvielu un viena porcija ar sēklām nodrošina pilnu ieteikto šķiedrvielu dienas devu. Šķiedrvielām ir būtiska nozīme insulīna līmeņa regulēšanai organismā. Šķiedrvielas arī nodrošina labu kuņģa zarnu trakta darbību. Tās arī daudz ātrāk dod aizpildījumu sajūtu, jo šķiedrvielas uzņem ūdeni un piebriest, tādējādi mazinot ātri izsalkumu un nomāc apetīti, ko izmanto cilvēki, kas vēlas nomest svaru.

  • Sirds veselība

Čia sēklas regulē holesterīna līmeni un samazina asinsspiedienu, tādējādi pozitīvi ietekmējot sirds un asinsvadu sistēmas kopējo darbību.

  • Balsta sistēma

Sēklās ir liels kalcija saturs, kas palīdz uzturēt kaulu stiprību un masu, tas ir būtiski mūsu balsta sistēmas normālai darbībai.

  • Muskuļu sistēma

Čia sēklas ir bieža izvēle cilvēkiem, kam ir salīdzinoši liela fiziska slodze un kas iet uz svaru zāli un cenšas uzkrāt muskuļu masu. Tas, iespējams, pateicoties tam, ka čia sēklas satur ievērojumu daudzumu proteīna. Sēklām ir unikāla īpašība uzsūkt līdz pat 10 reizēm vairāk ūdens kā pašas sver, tas var paildzināt organisma hidratāciju, uzlabot barības vielu uzsūkšanos un regulēt elektrolītu līmeni.  Sēklas arī palēnina gremošanas procesus un tādējādi ilgāk mums ir sāta sajūta un samazina velmi pēc našķiem, kas nenāk par labu mūsu organismam.

Ka ēst čia sēklas?

Tagad interneta ir pieejamas simtiem dažādas receptes, kurām tiek pievienots šis super produkts. Pašam sēklām ir “riekstu” garša. Lai piekļūtu visām tik svarīgajām minerālvielām, nepiesātinātajām taukskābēm iesaka sēklas, vai nu lietot maltas, vai arī mērcēt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s